För de som är passionerade när det gäller cykling finns det nästan ingenting bättre än när minusgraderna släpper greppet och vägarna blir is- och snöfria efter vintern. Om du någon gång har haft en cyklingsrutin som sträcker sig över lång tid så innebär vintern nästan oundvikligen något eller flera avbrott i den. Hur tränar man som cyklist när vädret, eller andra omständigheter för den delen, sätter stopp?

För det första måste man ibland bara gilla läget. Om det var snöstorm kvällen innan kommer du förmodligen inte komma ut på din dagliga cykelrunda nästa dag. Det är i de lägena som det gäller att zooma ut och se till de större målen. Enda sättet att träna på att cykla är faktiskt inte att cykla, det finns andra saker du kan göra som främjar cyklingen.

Det första tipset är att du börjar föra dagbok över dina träningspass, oavsett om du cyklar, springer, går på gym eller vad det nu må vara. Hur hjälper detta cyklingen frågar du? Jo, en träningsdagbok är ett jättebra sätt att hitta ett fokus, att rama in de faktorer som är viktiga och påverkar din cykling. Det vill säga, du ska först zooma ut, se de större målen, och därefter ta i beaktande alla alternativ som hjälper dig att uppnå vad du vill uppnå.

Till exempel kanske du har upplevt smärta i vaderna när du cyklat? Då är det ett bra tillfälle att gå till gymmet och träna vaderna och sen skriva ner i dagboken löpande uppdateringar om hur den här skadepreventiva träningen påverkar dig. På så vis kan du kontinuerligt uppdatera träningen med hänsyn till hur tidigare program påverkat dig.

Till sist, det kanske kan upplevas som trist för den som är van vid att cykla utomhus, men det går ju att cykla på gym också eller ha en träningscykel hemma.