När, inte om. Det är tyvärr den bistra sanningen. Om du sysslar med idrott i någon form så kommer du förr eller senare att drabbas av en skada som begränsar dina möjligheter att utöva din idrottsform. För den som är riktigt passionerad kan en skada slå hårt, och det är helt naturligt. Att inte kunna ägna sig åt något som dels är en del av vardagsrutinen och dels något man verkligen älskar känns såklart svårt. Så hur ska man parera de tillfällen i livet då smärtan blir ett hinder?

Se skadan som en del av utmaningen

Som idrottare kommer du som sagt med största sannolikhet någon gång att drabbas av en skada. Det betyder att skador är en del av en tränande persons liv. Det är en del av alla människors liv (även om skadorna till följd av ett stillasittande liv har en lite annan karaktär). Så det är en god idé att acceptera det och vara förberedd.

Ha en back-up

Ett sätt att förbereda sig för skador är att redan innan känna till en alternativ fysisk aktivitet som man trivs med. Simning är ett utmärkt förslag för de flesta, oavsett om du sysslar med styrke- eller konditionssport. Men det finns fler alternativ. Att promenera är också det en mild träningsform som inte ställer särskilt höga krav men som ändå kan ge den där dopaminkicken som annars uteblir.

Håll kontakten

Det gäller framför allt om du ägnar dig åt en lagsport men också vid solosporter. Håll dig uppdaterad om hur det går och vad som händer i ditt lag. Det är ett väldigt bra sätt att upprätthålla motivationen. Om du istället är någon som ägnar dig åt idrott ensam så gäller det snarare att hålla kontakten med din passion. Sluta inte drömma om de där skorna du är så sugen på och håll dig uppdaterad om tekniska framsteg och så vidare.

Med de här knepen i åtanke kommer du snart att vara tillbaka på banan igen.